Nieuwsbrief juli 2014 - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Anouk & Mark Cleven-Fijen - WaarBenJij.nu Nieuwsbrief juli 2014 - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Anouk & Mark Cleven-Fijen - WaarBenJij.nu

Nieuwsbrief juli 2014

Door: Mark & Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Mark

26 Juli 2014 | Brazilië, Porto Alegre

WK Voetbal

In de hoop dat iedereen is bijgekomen van de hoogte- en dieptepunten van het WK Voetbal in Brazilië…

We schreven in de vorige nieuwsbrief dat het leek alsof het stadion en de benodigde infrastructuur nauwelijks gereed konden komen voor de geplande speeldata in Porto Alegre. Met man en macht en de klok rond werd de laatste dagen echter zo hard gewerkt, dat wij werkelijk verbaasd waren. Het stadion oogde af, de wegen er naar toe waren allemaal klaar en zelfs voorzien van nieuwe boompjes en bloemenperken. We hoorden van bezoekers dat de logistiek en organisatie vanaf het vliegveld tot aan het stadion perfect was. Een mooie pluim dus voor Porto Alegre en de Brazilianen in het algemeen. En dat was nodig, want veel Brazilianen hadden het idee dat er in het buitenland heel negatief over Brazilië gedacht werd, wat ons verbaast en waarvan wij ook denken dat dit niet waar is. De meeste Brazilianen waren bang dat er tijdens het WK grote en gewelddadige demonstraties zouden plaatsvinden, maar ook dat is niet gebeurd. Op een paar incidenten na is het WK rustig verlopen.

En nu? Wat is de opbrengst van dit in totaal 14 miljard dollar kostende evenement geweest. Dat verschilt vanuit welk gezichtspunt je het bekijkt.

Laten we beginnen met SOLidariedade.
Het WK heeft SOLidariedade veel publiciteit opgeleverd: twee krantenartikelen (één in de lokale krant O Sul en één in De Telegraaf), een tv interview en reportage bij de lokale zender TV Band, een tv interview bij RTL nieuws en drie reportages van het NOS Jeugdjournaal.
Deze reportages gingen over Alexia (een meisje dat het centrum in Alvorada bezoekt), onderwijs in Brazilië (het verschil tussen gratis staatsonderwijs en duur privé onderwijs) en capoeira. In geen van de reportages figuren wij zelf, maar de reportages zijn allemaal in of rondom het centrum in Alvorada opgenomen, met kinderen die het centrum bezoeken. Mooie publiciteit voor ons werk die we zonder het WK zeker niet ontvangen hadden. Gratis was het echter niet… Alles heeft ontzettend veel tijd en energie gekost en de vraag is wat het in geld zal opleveren. De tijd zal het uitwijzen.

Alle media uitzendingen zijn terug te vinden op de website.

En de Brazilianen zelf, wat heeft het WK Voetbal hen opgeleverd?
De Braziliaanse regering ontvangt de opbrengst van de kaartverkoop, wat enkele miljoenen dollars is. Dit valt in het niet bij de 12 miljard dollar die geïnvesteerd is door het land.
Natuurlijk zijn er extra opbrengsten geweest voor een aantal Braziliaanse eigenaren van hotels, restaurants en bouwbedrijven en hebben de lokale vliegmaatschappijen goede zaken gedaan door de prijzen van tickets 2-3 keer zo duur te maken tijdens het WK. Ook dit valt allemaal in het niet wanneer men zich realiseert wat er allemaal heeft stil gelegen tijdens het WK; op elke dag dat Brazilië speelde waren alle overheidsinstanties gesloten (banken, scholen, gemeentekantoren, ziekenhuizen), op de dagen dat er een wedstrijd in Porto Alegre plaatsvond had iedereen in Porto Alegre vrij en zo gold dat voor alle speelsteden. Experts verwachten dat de verlaagde productiviteit tijdens het WK een negatieve invloed zal hebben op de economische groei van Brazilië.

Laat ik het iets dichter bij huis houden: de kinderen in het centrum in Alvorada hebben genoten van alle media aandacht. De dag dat het team van het NOS Jeugdjournaal aanwezig was, is heel bijzonder geweest. Aandacht en interesse voor hun leven, hun gedachten en hun ervaringen. Het komt nauwelijks voor en daarom zo bijzonder. Ze hebben er van genoten! En dat was het dan ook. De beloofde donatie van oranje voetballen door een officiële vertegenwoordiging van de Nederlandse overheid is helaas niet nagekomen.

Natuurlijk zijn er ook een aantal winnaars…
De grootste winnaar is al tientallen jaren dezelfde en dat is de internationale voetbalbond FIFA. Zij verdienen door sponsordeals en de verkoop van tv rechten 4 miljard dollar aan het WK 2014.
Ook het Nederlandse bedrijfsleven profiteert. De juichpakken, jurkjes en hamsters hebben meer dan 54 miljoen euro opgeleverd.

Alvorada

SOLidariedade staat voor overdracht van kennis en niet voor liefdadigheid. Overdracht van kennis en vaardigheden wordt ook wel capaciteitsopbouw genoemd: met de overdracht van kennis en vaardigheden bouw je immers de capaciteit van een individu, groep en/of organisatie op. Dit is geen gemakkelijk proces, het veronderstelt dat anderen open staan voor nieuwe informatie en nieuwe manieren van werken. Hier is in de eerste plaats vertrouwen voor nodig.
We hebben de afgelopen maanden gemerkt dat dit vertrouwen is gegroeid bij de staf van het centrum in Alvorada. Ongemerkt, maar niet onbewust hebben er veel veranderingen plaatsgevonden die door ons zijn geïnitieerd. Voorbeelden zijn: het opstellen en verspreiden van een agenda voor vergaderingen, het invoeren van een wekelijks directie overleg, het gebruik van een gemeenschappelijk mededelingen bord, het aanmaken van e-mail adressen voor alle stafleden en het aanmaken van verzendlijsten. Allemaal kleine dingen en in Nederland heel gewoon. Hier zijn ze niet vanzelfsprekend, maar ze maken het werk voor iedereen gemakkelijker en efficiënter. Waardoor het centrum nog betere zorg kan leveren aan de kinderen.

In Brazilië is het nu winter, maar de afgelopen weken is het prachtig weer geweest. Erg fijn voor de kinderen en families in Alvorada, want de echte winter met veel regen is afzien in hun onverwarmde en tochtige huisjes. Bijkomend voordeel van dit mooie weer is dat we de mogelijkheid hebben om buiten les te geven. Een stuk aangenamer dan in de koude gebouwen, die maar niet willen opwarmen.

Junior Achievement
Junior Achievement is een internationaal programma waarbij lokale bedrijven projecten voor kinderen en jongeren ontwikkelen en organiseren. Recentelijk hebben we in het centrum een project afgerond waarin jongeren bewust worden gemaakt van het belang van school en vooral het afmaken van school. Het project laat zien welke 'baan' je kan krijgen zonder school diploma en welke met, en natuurlijk de bijbehorende salarissen. Onderdeel van het project is het oefenen van sollicitatiegesprekken. Voor dit onderdeel moest Mark fungeren als werkgever. Hij moest alle jongeren in een individueel gesprek een aantal vragen stellen en hun antwoorden/houding beoordelen.
Een bijzondere ervaring... de jongens om de beurt omkleden in het enige pak met stropdas dat we hadden, bijna iedereen heel nerveus, sommigen vergaten de 'ferme' handdruk bij binnenkomst, anderen hadden niet goed begrepen dat het om een oefening ging en dachten dat ze echt kans op een baan maakten.
Enfin, veel stof tot nadenken... voor de jongeren en voor ons! En dat laatste vooral omdat we weer een kijkje hebben gekregen in de salariëring van de gemiddelde Braziliaan. Kassière in een supermarkt: 232 euro per maand, inpakker in een supermarkt: 208 euro, technisch assistent: 185 euro. Hoe het kan dat het officiële minimumloon 225 euro per maand is, kan ik u niet uitleggen. Hoe mensen hier van leven, terwijl de prijzen in de supermarkt vergelijkbaar zijn met die in Nederland, weet ik ook niet.

Microsoft Office 2013 cursus
De jongeren die het centrum bezoeken, krijgen op school geen gericht computeronderwijs. In september start Mark daarom met een Microsoft Office 2013 cursus. Doel van de cursus is een bepaalde groep jongeren computer programma´s te leren gebruiken die ze nodig hebben om betaald werk te kunnen uitvoeren of bij het opstarten van een eigen bedrijfje. In de computercursus zullen de jongeren met de volgende programma’s leren werken: Word, Excel, Powerpoint, e-mail en het maken van gratis en eenvoudige websites. Tijdens de computercursus zal zoveel mogelijk met praktijk voorbeelden worden gewerkt.
De cursus gaat buiten de reguliere uren van het centrum plaatsvinden en de jongeren kunnen alleen deelnemen na inschrijving. Afgelopen week heeft Mark alle jongeren vanaf 13 jaar gevraagd of ze geïnteresseerd zijn in het volgen van de cursus. Maar liefst 29 van hen willen de cursus graag volgen. Dat betekent dat er gekozen moet worden, want Mark gaat twee groepen van ieder acht deelnemers begeleiden. Dus mogen nu de oudsten en volgend jaar de anderen.

Tweede semester van 2014
Vanaf half augustus start het tweede semester van dit jaar. Dat betekent dat er wat wijzigingen in het dagelijks programma in Alvorada gaan plaatsvinden. Anouk gaat per week twee uur minder Engelse les geven en daarvoor in de plaats meer tijd besteden aan de begeleiding van de groep coördinatoren. Daarover in de volgende nieuwsbrief meer.

Fondsenwerving 2014

Naast ons werk in Alvorada en Canoas moeten wij ons ook bezig houden met fondsenwerving voor SOLidariedade. Zonder geld is het werk van SOLidariedade immers niet mogelijk. De fondsen voor SOLidariedade worden op verschillende manieren geworven: het indienen van projectaanvragen bij vermogensfondsen, bedrijven of steunstichtingen, het organiseren van acties en de inkomsten via de Goede Doel Shop. Daarnaast ontvangen we ook donaties waar we ‘niets’ voor hoeven te doen: mensen organiseren zelf fondsenwervingsacties voor SOLidariedade of mensen doneren een bedrag eenmalig of periodiek. Periodiek betekent dat mensen maandelijks of jaarlijks een vast bedrag overmaken.

Eigen acties
Voorbeelden van eigen acties die we georganiseerd hebben zijn de SOL sponsorloop, de SOL loterij en de SOL kunstveiling. De uiteindelijke opbrengst van de SOL Sponsorloop 2014 is nu bekend. Dankzij de inzet van vele lopers, vrijwilligers en Zaate Hermenie Jonge Kloare uit Nieuwstadt is er in totaal 6.039 euro opgehaald voor SOLidariedade.

Acties door derden
Het is natuurlijk heel mooi en bijzonder als andere mensen acties organiseren die geld opleveren voor SOLidariedade.
De Heemkundevereniging van Nieuwstadt heeft het boekje ‘De Dunne van Nuujsjtadt’ uitgegeven. Van elk verkocht boekje is 1 euro naar SOLidariedade gegaan. Dat heeft in totaal 300 euro opgebracht!
Bloem & Meer uit Nieuwstadt doneerde de opbrengst van hun wisselgeldpotje aan SOLidariedade: 56 euro. Ook de Wereldwinkel uit Sittard deed dit: 83 euro naar SOLidariedade.

De Goede Doel Shop
In juni was SOLidariedade het goede doel van de maand van de Goede Doel Shop. Dat betekent dat alle donaties van mensen die niet specifiek voor een goed doel kozen naar SOLidariedade zijn gegaan. Dat heeft 205 euro opgeleverd, een enorm bedrag als je bedenkt dat het grootste deel van de donaties via deze weg rond de 0,75 cent liggen.

L1 Helpt
Ondanks vele steunbetuigingen is SOLidariedade helaas niet uitgekozen voor de volgende documentaire reeks van L1 Helpt. Niet vanwege de kwaliteit van ons werk, integendeel (is ons verteld), maar vanwege de geografische ligging van ons werk (Brazilië) en de standplaats van SOLidariedade (Sittard-Geleen). De makers van de documentaire reeks proberen elke keer een goede verdeling te maken tussen deze twee aspecten.
We bedanken iedereen die de tijd heeft genomen om SOLidariedade te nomineren!

Januari 2015
Een belangrijk kenmerk van goede fondsenwerving is vooruit kijken en plannen…
In januari 2015 is Anouk de hele maand in Nederland. Zij komt graag langs bij uw school, bedrijf, sportvereniging of service club (Kiwanis, Rotary, Lions etc.) om te vertellen over het werk van SOLidariedade in Brazilië.
We organiseren dit jaar geen SOL avond, maar laten u graag kennismaken met een nieuw concept: de SOL huiskamerbijeenkomsten.
Wanneer u een groep mensen uitnodigt bij u thuis, dan komt Anouk langs om te vertellen over SOLidariedade en het werk van ons in Brazilië. Er is geen minimaal of maximaal aantal deelnemers nodig.
Vanzelfsprekend zijn deze bijeenkomsten gratis, wel zal Anouk spulletjes uit Brazilië meenemen om te verkopen. Ook is het mogelijk om voor deze bijeenkomsten Braziliaanse hartige en/of zoetige snacks te bestellen.

Datum en tijd vastleggen kan met een mailtje naar: stichtingsolidariedade@gmail.com.

Het begrip ‘huiskamer’ is relatief, als u liever uw kantoor of feestzaal gebruikt, is dat natuurlijk geen bezwaar.

Wij wensen iedereen een mooie zomer(vakantie) toe, met hartelijke groet,

Mark Fijen & Anouk Cleven