Nieuwsbrief januari 2014 - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Anouk & Mark Cleven-Fijen - WaarBenJij.nu Nieuwsbrief januari 2014 - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Anouk & Mark Cleven-Fijen - WaarBenJij.nu

Nieuwsbrief januari 2014

Door: Mark & Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Mark

14 Januari 2014 | Brazilië, Porto Alegre

NEDERLAND

De trouwe lezer van onze nieuwsbrief heeft het welllicht opgemerkt: in december is er geen nieuwsbrief verschenen. Niet omdat we niet genoeg te vertellen hadden, maar omdat het schrijven van een nieuwsbrief tijd kost en die kwamen we tekort tijdens ons verblijf in Nederland. Ofschoon we wisten dat er veel geregeld moest worden, viel dat in de praktijk nog niet mee. Meteen de eerste week van ons verblijf hebben we met het bestuur de tweede bestuursvergadering van 2013 gehad. We zijn trots en blij met zo’n jong, actief en betrokken bestuur, dat zich geheel vrijwillig inzet voor SOLidariedade. De ervaring leert dat de bestuursvergaderingen volledig opgaan aan officiële agendapunten, zoals het vaststellen van de begroting voor 2014 en het nieuwe beleidsplan, zodat er helaas nauwelijks tijd over blijft om inhoudelijk over ons werk te praten.
Al bij onze aankomst in Nederland liep de verkoop van de loten voor de SOL loterij uitstekend. Binnen korte tijd waren alle 1000 loten verkocht. De winnende loten zijn 13 december bekend gemaakt en staan gepubliceerd op onze website. Minder snel liep het bieden op de kunstwerken van de online SOL kunstveiling. Hoewel we veel tijd gestoken hebben in de online applicatie en er mooie en originele kunst te koop was, bleef het aantal bieders zeer beperkt. Uiteindelijk sloot de veiling op 14 december met de verkoop van de schilderijen van Louise Korsten en Wout Paulussen voor 320 euro.
We bezochten een studiedag van de landelijke goede doelen vereniging PARTIN, Mark was aanwezig bij een informatie avond van de Kamer van Koophandel over zakendoen in Brazilië, Anouk bezocht de abdijwinkel Lilbosch in Echt om te kijken of daar zelfgemaakte spulletjes uit Brazilië verkocht konden worden. Op uitnodiging gaf Mark een presentatie over SOLidariedade aan zijn oud-collega’s van UPS in Roermond. We maakten kennis met de mensen van financieel adviesbureau Mariposam uit Sittard, die ons al een jaar gratis adviseren, we vonden in Patrick Bisschops een accountant die gratis zorg zal dragen voor de accountantscontrole. We bezochten verschillende donateurs en sponsors om hen persoonlijk te bedanken, bijvoorbeeld sneldrukkerij Pasklaar die vrijwel al ons drukwerk gratis levert. En tussen de bedrijven door organiseerden we de jaarlijkse SOL avond die plaatsvond op 12 december. Dit jaar in sporthal de Sjirp in Nieuwstadt, die met personeel gratis ter beschikking was gesteld door Menswel Sport. Hoewel de voorbereidingen ontzettend veel tijd hebben gekost en de opbrengst (nog) niet definitief bekend is, kijken we met een zeer voldaan gevoel terug. We hebben op de avond het één en ander verteld over de resultaten van 2013. Voor diegenen die niet aanwezig waren geven we ze hier samengevat weer.

Engelse lessen
Aantal leerlingen Leeftijd Gemiddelde vooruitgang
30 6 - 10 jaar >100%
27 10 - 12 jaar 54%
11 13 - 15 jaar 23%
11 16- jarigen 10%

Computertraining
Aantal leerlingen Leeftijd Gerealiseerd
35 13 – 16 jaar Afronding basis computertraining.
35 13 – 16 jaar Introductie van computerprogramma’s Word, Excel, Publisher en Videomaker.

In het jaarverslag 2013 komen we hier natuurlijk uitgebreid op terug.

PLANNEN VOOR 2014

Tot zover 2013. Zoals ik al schreef: de begroting voor 2014 is vastgesteld. Daarmee is ook duidelijk geworden wat we het komend jaar door middel van fondsenwerving moeten binnenhalen. Natuurlijk hebben we daar al eerder over nagedacht en de eerste voorbereidingen voor de fondsenwervingsacties in 2014 zijn al begonnen. Zo hebben we op de SOL avond de 100x100 voor SOL actie geïntroduceerd, dit is de SOL sponsorloop in 2014, die op zaterdag 19 april plaatsvindt. We zoeken hiervoor 100 mensen die de Kennedy-Mars (80 km), de Swentibold-Mars (40 km) of de Mini-Mars (10 km) in Sittard e.o. willen lopen voor SOLidariedade.

Bent u geïnteresseerd of kent u mensen die meelopen, neem dan contact met ons op via: stichtingsolidariedade@gmail.com.

Vanaf 1 januari 2014 eist de Belastingdienst van elke ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) een actueel beleidsplan. Ons nieuwe beleidsplan voor de jaren 2014 en 2015 is gereed en is te lezen op onze website.
In januari zullen we het jaarverslag 2013 schrijven, we streven ernaar dat dit op 1 april 2014 in zijn geheel is afgerond.

BRAZILIE

Zaterdag 28 december zijn we in Brazilië aangekomen. Op 2 januari hebben we de eerste dag gewerkt in het centrum in Alvorada, nog in afwezigheid van de jongeren, want die starten pas op maandag 6 januari. In Brazilië hebben alle scholen nu zomervakantie tot eind februari. Het centrum moet van overheidswege open blijven, maar er wordt wel een alternatief programma aangeboden. Op maandag kunnen de jongeren kiezen tussen drie verschillende workshops, op dinsdag vinden er gezamenlijke spelletjes plaats, op woensdag een sport activiteit, op donderdag dans, muziek of een film en op vrijdag capoeira lessen. Genoeg variatie lijkt ons, omdat de reguliere staf nu ook om de beurt vakantie heeft, zullen wij flink aan de bak moeten. We zullen moeten afwachten hoeveel jongeren er komen. De oudsten werken meestal tijdens de vakantie en de jongsten worden vaak bij familie elders ondergebracht zodat de ouders door kunnen werken. Wij kijken er in ieder geval naar uit om iedereen weer te zien.

BELASTINGVRIJ SCHENKEN IN 2014

Tot voor kort moest u een periodieke (maandelijkse) schenking in een notariële akte vastleggen indien u deze gift volledig wilde aftrekken. Met ingang van 2014 kunt u periodiek schenken zonder dat dit in een notariële akte hoeft te worden vastgelegd. Een schriftelijke schenkingsovereenkomst tussen u en SOLidariedade is voldoende voor de Belastingdienst.

Heeft u interesse in deze manier van schenken?
Of schenkt u al elke maand een vast bedrag?
Neem dan contact met ons op via stichtingsolidariedade@gmail.com.

Vanaf heden verschijnt de nieuwsbrief één keer per twee maanden.

Met hartelijke groet,

Mark Fijen & Anouk Cleven