Nieuwsbrief SOLidariedade oktober 2013 - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Anouk & Mark Cleven-Fijen - WaarBenJij.nu Nieuwsbrief SOLidariedade oktober 2013 - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Anouk & Mark Cleven-Fijen - WaarBenJij.nu

Nieuwsbrief SOLidariedade oktober 2013

Door: Mark & Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Mark

31 Oktober 2013 | Brazilië, Porto Alegre

Over vier weken zijn we in Nederland. Vier weken waarin nog heel veel moet gebeuren en de tijd sneller voorbij vliegt dan we nu denken en hopen.
Om het onszelf nog iets moeilijker te maken volgen we sinds drie weken een online cursus, in het Portugees. De UNICEF cursus is voor alle mensen in Brazilië die op professionele wijze met kinderen werken, dat kan in een school zijn, maar ook in een jongerencentrum zoals in Alvorada. Het thema van de cursus is onderwijs en sociale bescherming in de praktijk. Een belangrijk onderwerp, zeker voor de jongeren die hier in Alvorada wonen, de meest gevaarlijke en gewelddadigste stad van de provincie Rio Grande do Sul.
Brazilië heeft als één van de eerste landen ter wereld wetgeving op het gebied van kinderrechten en sociale bescherming geïntroduceerd. Om de kinderrechten te realiseren en te beschermen zijn er (financiële) programma’s ontwikkeld. Het bekendste voorbeeld is ‘Bolsa Familia’, een programma dat inmiddels in andere landen gecopieerd wordt. Doel van het programma was het verhogen van het aantal schoolgaande kinderen door ouders geld te geven wanneer ze hun kinderen naar school laten gaan i.p.v. te laten werken. Het doel is bereikt, inmiddels start bijna 95% van de Braziliaanse kinderen met school. Ik schrijf uitdrukkelijk ‘start’ omdat de meeste kinderen niet meer dan zeven jaar onderwijs ontvangen en dan alsnog gaan werken. Maar goed, vooruitgang is er zeker geboekt op dit gebied.
Tien jaar na de invoering van het programma is er ook kritiek: de subsidies die de ouders ontvangen zijn ‘te ruim’ en daarmee verdwijnt voor ouders de stimulans om te werken. Het is een moeilijke kwestie. In 2011 ontvingen bijna 12 miljoen Braziliaanse families de subsidie. De meeste kinderen die het centrum bezoeken maken ook deel uit van het Bolsa Familia programma. Dat garandeert hen in ieder geval onderwijs, eten en een dak boven hun hoofd. Voor veel kinderen houdt het daarbij op. De meeste kinderen hier groeien op in zeer kwetsbare situaties met veel criminaliteit, misbruik, geweld, verslavingsproblemen en alle daarmee gepaard gaande sociaalemotionele problemen. Het kan dan ook geen kwaad om wat extra informatie te ontvangen over sociale bescherming van kinderen in Brazilië...

SOLidariedade ontving van de stichting Paulien een gift voor het kopen van creatief materiaal voor de Engelse lessen. Anouk probeert het lesmateriaal zoveel mogelijk zelf te maken, bij voorkeur met de kinderen samen. Met het nieuwe materiaal hebben we bijvoorbeeld een Engels bingospel gemaakt, maskers van boerderij dieren en een memory spel. Alle materiaal wordt zoveel mogelijk hergebruikt of geplastificeerd zodat het voor meerdere groepen en voor meerdere jaren gebruikt kan worden. Zowel voor de kinderen als voor Anouk is het nieuwe materiaal een enorme aanwinst.
Het materiaal blijkt in de praktijk breed inzetbaar. Tijdens ‘de week van het kind’ hebben we een spellenmiddag gehad waar Anouk met behulp van waterverf en glitterlijm heel veel kinderen heeft geschminkt.

Nieuwe werkplek in Canoas
Canoas is net als Alvorada een voorstad van Porto Alegre. In Canoas ligt de school: Colégio da Imaculade, eigendom van de stichting SOCALIFRA (waaronder ook het jeugdcentrum in Alvorada valt). Het onderwijssysteem in Brazilië is anders georganiseerd dan in Nederland.
Een colégio bestaat hier uit drie scholen:
- Ensino infantil, voor 4-6 jarigen.
- Ensino fundamental, vanaf 6 jaar, negen schooljaren. (vergelijkbaar met een lagere school)
- Ensino médio, alleen toegankelijk wanneer men Ensino fundamental heeft afgerond, drie schooljaren.
Er is binnen het Braziliaanse onderwijs geen differentiatie naar capaciteit of mogelijkheden van kinderen. De leerplicht geldt officieel van 6 tot 14 jaar.
Het Colégio da Imaculade is een privé school, dat betekent dat ouders moeten betalen voor hun kinderen. Het colégio is echter ook een filantropische instelling en daarom laten ze 10% van de kinderen gratis toe en betalen de overige ouders naar draagkracht. In de praktijk gaan alleen de 4-6 jarigen van middenklasse en rijke families naar school, met als gevolg dat de achterstand tussen arm en rijk al begint vanaf de eerste klas van de lagere school. Het gemeentebestuur van Canoas is in september een project gestart waarbij de 4-6 jarige kinderen uit de allerarmste families van de stad gratis toegang krijgen tot het Ensino infantil van het Colégio da Imaculade. In totaal zijn 50 kinderen geselecteerd.
Anouk is gevraagd deze kinderen voor te bereiden op Engelse les. Een hele uitdaging want geen van de kinderen is ooit naar een crèche of iets dergelijks geweest, laat staan dat ze kunnen lezen of schrijven. Dat vergt dus veel creativiteit en geduld. Maar de eerste resultaten zijn veelbelovend, ook deze kinderen laten zien dat het leren van een nieuwe taal heel gemakkelijk is als je 4 of 5 jaar oud bent. Veel gemakkelijker dan wanneer je 40 jaar bent...

SOL loterij 2013
We hebben het al eerder geschreven: alle goede acties herhalen we een keer. Dus ook de SOL loterij. Dit jaar verkopen we van 1 november tot en met 12 december 1000 loten voor 1 euro per stuk. Op 13 december trekt voorzitter, Godelieve de Heij-Lenoir de vijftig winnende loten.
De mooie prijzen zijn beschikbaar gesteld door: De Bijzondere Ballon VOF, Boonen Wonen, Brasilando.com, Café Zondag, Hairplanet kappers, Ich en Dich, Johannus Orgelbouw BV, Krekelberg Flock products, Kruijens Kracht bier, Shopadopt.com, Wervin en een aantal privé personen.
Vanaf 1 november staat de lijst met de te winnen prijzen op de website van SOLidariedade.

Bezoek aan Nederland
Mark en Anouk zijn van 25 november tot 26 december in Nederland.
Kent u een school, bedrijf of club die interesse heeft in een presentatie over SOLidariedade? Wij komen graag langs om ons verhaal te vertellen.
Voor meer informatie kunt u ons e-mailen via: stichtingsolidariedade@gmail.com.

ANBI eisen
Per 1 januari 2014 gelden er nieuwe openbaarheidseisen voor Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI’s). SOLidariedade is een ANBI. De nieuwe openbaarheidseisen hebben als doel het vertrouwen van het publiek in de filantropische sector te vergroten.
We zijn er trots op dat SOLidariedade reeds aan alle openbaarheidseisen voldoet op de website www.solidariedade.nl.

Met vriendelijke groeten uit Porto Alegre, Mark & Anouk