Nieuwsbrief SOLidariedade november 2013 - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Anouk & Mark Cleven-Fijen - WaarBenJij.nu Nieuwsbrief SOLidariedade november 2013 - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Anouk & Mark Cleven-Fijen - WaarBenJij.nu

Nieuwsbrief SOLidariedade november 2013

Door: Mark & Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Mark

01 December 2013 | Nederland, Maastricht

Vanuit de Verenigde Staten kennen we de Sweet Sixteen feesten voor meisjes als ze 16 jaar worden. In Nederland wordt de 18de verjaardag van zowel jongens als meisjes meestal wat grootser gevierd, omdat dan eindelijk sprake is van officiële volwassenheid en er begonnen mag worden met rijlessen. In Brazilië is er waarschijnlijk maar één echte belangrijke verjaardag in het leven van een meisje en dat is haar 15de verjaardag. De meeste verjaardagen gaan ongemerkt voorbij, maar voor de meisjes die 15 jaar worden, wordt alles uit de kast gehaald. Al naar gelang de beurs van pa en ma komt het niet zelden voor dat er een enorm galafeest wordt georganiseerd. Dit feest heet ‘Celebração de debutantes’. In vroegere tijden betekende dit feest dat de meisjes hun toegang maakten tot de huwelijksmarkt. De vraag is in hoeverre dat tegenwoordig nog zo is. Er zijn niet veel mensen in Brazilië die kritisch zijn over dit fenomeen, maar de mensen die dit wel zijn wijzen er op dat dit feest het stereotype beeld van de rol van de vrouw in de Braziliaanse samenleving benadrukt: mooi zijn, trouwen en kinderen krijgen. Meer praktische critici wijzen er op dat het traditionele feest arme families handenvol geld kost en hen met nog grotere schulden achterlaat dan ze al hadden: het komt namelijk nauwelijks voor dat het feest niet gevierd word. Nauwelijks, maar dus wel af en toe.
Wij hebben op het centrum vier meisjes die dit jaar 15 zijn geworden of nog moeten worden. Geen van hun families is in staat om een feest te geven en daarom werd dit op vrijdag 22 november in het centrum gevierd. Aan de meisjes was goed te merken dat dit een belangrijk moment in hun leven is, al weken werd nergens anders over gesproken. Via sponsoring kregen alle meisjes een mooie jurk, vrijdagmiddag kwamen ze al naar het centrum om daar te douchen, de haren en make-up te laten doen en zich mentaal voor te bereiden. Voor ons was alles nieuw. Gelukkig wist Mark wel van tevoren dat hij geacht werd met één van de dames de traditionele wals te dansen. Het was uiteindelijk een goed georganiseerde, feestelijke en voor de meisjes emotionele avond. Voor ons een mooi afscheid van het eerste werkjaar in Brazilië.

Nederland
Wij zijn zondag 24 november laat in de avond in Nederland aangekomen na een aantal zeer drukke,laatste weken in Brazilië. De jongeren worden naarmate het jaar vordert en voor hen de zomervakantie in aantocht is, steeds onrustiger en geagiteerder, iedereen merkt het en voor ons betekent dat nog eens extra aanpoten tijdens de lessen. Geen sinecure. Toch kijken we met veel voldoening terug op het eerste werkjaar in Brazilië. Ondanks de taalbarrière, cultuurverschillen en sociaal-maatschappelijke omgeving hebben we onze doelen dit jaar bereikt. Vanzelfsprekend zullen we hier op terugkomen in het jaarverslag 2013 dat in januari/februari 2014 geschreven word. Tot die tijd zijn de weken in Nederland gevuld met de organisatie van de online SOL kunstveiling, de SOL loterij, afspraken met (nieuwe en bestaande) sponsors en donateurs, een bestuursvergadering, presentaties en natuurlijk de organisatie en voorbereiding van de SOL avond.

Kent u een school, bedrijf of club die interesse heeft in een presentatie over SOLidariedade?
Wij zijn tot 26 december in Nederland en komen graag langs om ons verhaal te vertellen.
Voor meer informatie e-mail naar: stichtingsolidariedade@gmail.com

SOL avond 2013
Op de SOL avond tonen we een film over ons ‘dagelijks’ leven, blikken we terug op 2013 en vertellen we meer over de plannen voor 2014 waaronder de ‘100*100 voor SOL’ actie. Daarnaast zijn er foto’s te zien alsmede de kunstwerken van de SOL kunstveiling, er zijn spulletjes te koop uit Brazilië, natuurlijk kunt u ons of iemand van het bestuur spreken en er is een hapje en een drankje.
Genodigden kunnen zich opgeven via stichtingsolidariedade@gmail.com.

SOL kunstveiling 2013
Vorig jaar hebben we tijdens de introductie avond een succesvolle kunstveiling gehouden onder ludieke leiding van Joep Cox. SOLidariedade gaat echter met zijn tijd mee en dit jaar vindt de SOL kunstveiling plaats via onze website. Wederom hebben drie kunstenaars gratis kunst beschikbaar gesteld. 100% van de veiling opbrengst gaat naar SOLidariedade. Van 1 december tot en met 14 december 2013 kunt u bieden op een kleurrijk schilderij van Louise Korsten-van Gassel, een design tafel van Maurice Mentjens of een olifantengalerij van Wout Paulussen. Vanaf 1 december vindt u meer informatie over de kunstenaars en de te veilen objecten op www.solidariedade.nl

Zorgverzekering
Op 19 november jl. hebben alle Nederlanders nieuws ontvangen over de hoogte van de zorgpremies in 2014. Voor velen een reden om van zorgverzekering te veranderen. Wilt u uw zorgverzekering vergelijken met andere verzekeringen of weet u al zeker dat u van zorgverzekering gaat veranderen?
Beiden kunt u realiseren via de Goede Doel Shop (www.goededoelshop.nl).
Wanneer u een nieuwe zorgverzekering via de Goede Doel Shop afsluit doneert u gratis 30 euro aan SOLidariedade!

Abonneren op de nieuwsbrief
Wilt u de nieuwsbrief van SOLidariedade de volgende keer rechtstreeks via uw e-mail ontvangen? Op de website van de stichting kunt u zich abonneren op de maandelijkse nieuwsbrief: http://www.solidariedade.nl/aanmelden-nieuwsbrief.

Met hartelijke groet,

Mark Fijen & Anouk Cleven